Brak produktów w koszyku.

Malarstwo w Polskim Renesansie - Złoty Wiek Polskiej Sztuki

W okresie renesansu Polska przeżywała niezwykłe przemiany kulturowe i artystyczne, które znacząco wpłynęły na rozwój sztuki w kraju. Był to nie tylko czas intensywnego rozkwitu nauki, ale także moment, w którym malarstwo odgrywało wyjątkową rolę w wyrażaniu ducha epoki. W poniższym tekście przyjrzymy się bliżej malarstwu w polskim renesansie, odkrywając unikalne cechy, artystów i dzieła, które ukształtowały złoty wiek polskiej sztuki.

Z tego artykułu dowiesz się:

Malarstwo w Polskim Renesansie - Złoty Wiek Polskiej Sztuki

Renesans w Polsce - malarstwo i jego cechy charakterystyczne

Malarstwo polskiego renesansu charakteryzowało się pewnymi unikalnymi cechami, które wyróżniały je na tle innych europejskich szkół malarskich. Oto kilka najważniejszych wyróżników rodzimego malarstwa epoki renesansu:

  • Inspiracje włoskie - Polska, będąc krajem związany z chrześcijaństwem, nie uniknęła wpływów włoskiego renesansu. Polscy artyści podróżowali do Włoch, zwłaszcza do miast takich jak Florencja czy Wenecja, gdzie nasiąkli technikami i stylistyką tamtejszych mistrzów.

  • Portrety magnackie - malarstwo portretowe, zwłaszcza portrety magnackie, było popularnym gatunkiem w polskim renesansie. Portrety te często przedstawiały postacie szlacheckie w pełnym rynsztunku, często w otoczeniu symboli władzy i zamożności. Popularne były też liczne portrety królewskie.

  • Tematyka religijna - pomimo wpływów renesansu, malarstwo polskie wciąż było głęboko osadzone w tradycji religijnej. Obrazy o takiej tematyce przedstawiały sceny biblijne, świętych i aniołów, jednak z nowoczesnym podejściem do formy i proporcji.

  • Barwa i kolorystyka - polskie malarstwo renesansowe było często bogate w intensywne barwy, co wyróżniało je spośród innych szkół malarskich. Artyści często używali złota, czerwieni, niebieskiego i zieleni, nadając swoim dziełom rozmach i ekspresję.

  • Realizm w przedstawianiu postaci - malarze renesansowi w Polsce zwracali szczególną uwagę na szczegóły i realizm w przedstawianiu postaci. Starali się oddać indywidualne cechy twarzy, ubioru i otoczenia, co sprawiało, że ich obrazy stawały się jednocześnie portretami psychologicznymi.

  • Uwzględnienie krajobrazu i architektury - obracający się w kręgu renesansowych idei artyści nie tylko skupiali się na postaciach, ale także zaczęli uwzględniać krajobraz i architekturę. Pejzaże zaczęły pojawiać się jako tło dla scen religijnych czy portretów.

  • Rozwinięta ikonografia - malarze renesansowi często posługiwali się rozbudowaną ikonografią, wprowadzając symbolikę i alegorie do swoich dzieł. Zastosowanie symboli miało często głębsze znaczenie, odnosząc się do wartości moralnych, politycznych czy religijnych.

Powyższe cechy składają się na niepowtarzalny charakter malarstwa polskiego renesansu, które łączyło tradycję z nowoczesnością, tworząc wyjątkowe dzieła sztuki o bogatej symbolice i głębokim oddziaływaniu.

Polskie malarstwo renesansowe i jego słynni przedstawiciele

Wśród najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa ery renesansu należy wymienić dwie postacie. To Krzysztof Aleksander Boguszewski oraz Łukasz Porębski.

Pierwszy z wymienionych był związany głónie z regionem Wielkopolski, choć we wczesnych latach twórczości przebywał w Gdańsku jako podopieczny warsztatu Hermana Hana. W latach 1627-1631 wykonał między innymi dla Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku obraz Bitwa pod Grunwaldem. Z kolei w 1628 roku w Paradyżu-Gościkowie znalazł się w opactwie cysterskim jako malarz opata Marka Łętowskiego. Stworzył tam zachowane do dziś obrazy - Św. Paweł, Wjazd św. Marcina do Amiens, Niepokalane Poczęcie oraz Niebieskie Jeruzalem.

Krzysztof Aleksander Boguszewski w 1631 roku po przyjęciu święceń kapłańskich został proboszczem kościoła św. Wojciecha w Poznaniu. Cztery lata później zmarł w stolicy Wielkopolski, a jego ciało spoczęło w podziemiach świątyni, w której był proboszczem.

Pochodzący z Bydgoszczy Łukasz Porębski był uczeniem Tomasza Dolabelli. Wykorzystywał skromną gamę kolorystyczną i chętnie posługiwał się światłocieniem. Dużą wagę przywiązywał do plastyki postaci i fizjonomii ludzkiej. W 1619 roku artysta związał się z zakonem kanoników regularnych laterańskich, dla których namalował obrazy do kościoła Bożego Ciała w Krakowie. Pracował również dla dawnego kościoła Reformatów (również w Krakowie) oraz polskiego kościoła Świętego Stanisława Biskupa i Męczennika w Rzymie.

Malarstwo w Polskim Renesansie

Najważniejsze dzieło malarskie polskiego renesansu

Za kluczowe dzieło malarskie ery renesansu w Polsce uznaje się batalistyczny obraz "Bitwa pod Orszą", który upamiętnia potyczkę z 8 września 1514 stoczoną między wojskami polsko-litewskimi a moskiewskimi. Historia tego dzieła nie jest dobrze znana - według analizy dendrologicznej powstał on po 1525 roku.

Co warte podkreślenia, tematyka wojenna była nieobecna w polskim malarstwie przed renesansem, a opisywany obraz jest pierwszym dziełem tego typu. Autor ukazuje dynamiczną scenę bitwy, gdzie tysiące żołnierzy polskich, litewskich i moskiewskich walczą między sobą. Artysta zwraca uwagę na szczegóły zbroi, barwność strojów oraz rozmach bitwy, oddając w ten sposób dramatyzm i intensywność chwil podczas starcia.

Na obrazie widoczny jest hetman polny litewski Konstanty Ostrogski, będący jednym z głównych dowódców wojsk polsko-litewskich. Jego postać symbolizuje męstwo i przywództwo w obliczu wojny. Na drugim planie widać samą bitwę, z rozmieszczonymi oddziałami, konnica i piechotą, a także starcia indywidualne.

"Bitwa pod Orszą" powstała na zamówienie króla Zygmunta I Starego. Obraz miał być elementem propagandy. Jego autor nie jest znany.

zamknij